Komunikatory internetowe to jedne z pierwszych aplikacji jakie ujrzały światło dzienne podczas rewolucji internetowej XX wieku. Błyskawiczny rozwój i dostęp do ogólnoświatowej sieci pozwoliły na szybką i anonimową komunikację tekstową (chat), rozmowy głosowe oraz wideo. Z upływem lat, aplikacje komunikacyjne stały się nieodzownym elementem "obecności w sieci".

Elastyczność i prostotę komunikacji dostrzegł również sektor biznesowy, wprowadzając sprawdzone rozwiązania oraz funkcje jako uniwersalną platformę komunikacji dla swoich pracowników.

 

Komunikator wewnątrz firmy

Podstawowym założeniem komunikacji wewnątrz organizacji jest bezpieczeństwo przesyłanych informacji. Współczesne rozwiązania oferują możliwość udostępniania ekranu, przesyłania plików czy przejmowania kontroli pulpitu uczestników podczas spotkania online. W każdym przypadku architektura sieciowa wymaga zastosowania serwera pośredniczącego pełniącego rolę przekaźnika danych zawierającego aktualną listę użytkowników wraz z aktualnym statusem dostępności. Posiadane serwera pośredniczącego wewnątrz własnej sieci (LAN) to jeden z głównych warunków wdrożenia hermetycznej platformy komunikacyjnej w firmie.

Bezpieczna komunikacja w ITManager

Moduł Komunikator w systemie ITManager to dedykowane rozwiązanie spełniające najwyższe standardy bezpieczeństwa w zakresie wymiany danych pomiędzy użytkownikami. System korzysta z własnego serwera aplikacji w firmowej sieci LAN dostarczanego na etapie wdrożenia. Platforma udostępnia użytkownikom ergonomiczny i funkcjonalny interfejs, pozwalający na prowadzenie rozmów tekstowych (chat), rozmów głosowych (audio i wideo) czy przesyłanie plików przez użytkowników. Aplikacja posiada również moduł ogłoszeń oraz powiadomień pozwalający na globalne wysyłanie wiadomości (komunikaty wg wybranych kanałów tematycznych).

Alternatywa dla Microsoft Teams oraz Google Meet

Wdrożenie komunikatora zintegrowanego z systemem ITSM to również przewaga nad komercyjnym rozwiązaniem Microsoft Teams dostępnym w pakiecie Office 365 oraz Google Meet. Rozmowa techniczna z działem wsparcia może zostać łatwo przekształcona w dedykowane zgłoszenie serwisowe, automatycznie powiązane z konkretnym użytkownikiem oraz jego zasobami IT. W tym przypadku GUI agenta komunikatora systemu ITManager pełni rolę uniwersalnego interfejsu wymiany danych.

 
Wysyłanie wiadomości tekstowych vs. rozmowy głosowe

Wspólne spotkanie osób online oraz rozmowa głosowa z możliwością zobaczenia (wideo) naszego odbiorcy zwiększa przekaz jak i samą wartość spotkania. Statyczne wiadomości tekstowe nie pozwalają dokładnie oddać emocji rozmówcy, zmniejszają też skupienie na samej rozmowie. Świadomość, że jesteśmy widoczni na ekranie sprawia, że w 100% angażujemy się w spotkanie i aktywnie w nim uczestniczymy. Organizowanie wideokonferencji jest obecnie najczęściej spotykaną formą spotkań online.

Komunikatory internetowe w pracy zdalnej

Pandemia Covid-19 i związane z nią obostrzenia zrewolucjonizowały pracę zdalną. Wiele firm zostało poniekąd zmuszonych do szybkiego wdrożenia platform komunikacyjnych i zapewnienia możliwości komunikacji pomiędzy użytkownikami (rozmowy głosowe). Obecnie 90% spotkań jest przeprowadzanych w formie online, komunikatory stały się podstawowych składnikiem aplikacji firmowych. Pierwsze miesiące globalnej pracy zdalnej spowodował, że nawet najlepsze komunikatory miały problemy wydajnościowe i wiele wideokonferencji generowało problemy techniczne.

 
Historia komunikatorów internetowych

Najpopularniejszym rodzimym komunikatorem była aplikacja Gadu-Gadu. Komunikacja opierała się o ogólnodostępne serwery i każdy z użytkowników posiadał własny numer GG. Popularność rozwiązania spowodowała nawet umieszczanie numeru GG w stopce wiadomości mailowych. Rozwój technologiczny, większa dostępność szybkich łącz internetowych dały możliwość komunikacji audio oraz wideo.

Kolejną znaną aplikacją był Skype. W przeciwieństwie do Gadu-Gadu, podstawową jego funkcją była komunikacja audio (alternatywa dla telefonu, możliwość wykonywania połączeń na numery stacjonarne) oraz wideokonferencje. Skype został również jako pierwszy wydany w wersji "dla Firm" przekształcając się później w aplikację Lync (po zakupie Skype przez Microsoft) i finalnie wydany pod nazwą MS Teams.

Przyszłość firmowych komunikatorów internetowych

Wszystko wskazuje na to, że aplikacje komunikacyjne stały się nieodzownym elementem życia firmowego jako również poza nim. Dedykowane aplikacje mobilne (iOS, Android) oraz stały dostęp do danych komórkowych (Internet) sprawiają, że każdy aktywny agent komunikatora jest ciągle online. Coraz częściej jesteśmy świadkami lub uczestnikami spotkań online w kawiarni, samochodzie czy spacerze po lesie...

 

 

Więcej na ten temat:

Funkcjonalność Modułu Komunikator

 

 

Ostatnie aktualności

02 wrz 2021
Dodawanie zgłoszenia

System ServiceDesk

Ciągłość działania jednostek biznesowych oraz technicznych to największy priorytet dla każdej organizacji. Wiedza na temat aktualnych usterek, przerw w działaniu usług czy awarii urządzeń, pozwala efektywnie zarządzać procesem naprawy.
18 sie 2021
Blokada wybranych USB

Blokada portów USB

Nadzór urządzeń USB to jeden ze składników modułu Monitoringu Użytkowników systemu ITManager. Aplikacja pozwala na utworzenie listy zaufanych urządzeń klasy USB Storage (np. dyski zewnętrzne, pendrive) oraz określenia na których stanowiskach użytkowników będą aktywne.
12 sie 2021
Korzyści z ewidencji uprawnień

Ewidencja uprawnień użytkowników

System ITManager pozwala wdrożyć proces nadawania uprawnień dzięki 2 modułom: Zarządzanie zasobami oraz ServiceDesk. Tworzy wykaz aplikacji przetwarzających dane osobowe (np. system kadrowy, CRM) oraz pozostałych zbiorów danych (np. dostęp do VPN czy zasobów serwerowych)